مدیر منابع انسانی کیست و چگونه به یک مدیر منابع انسانی تبدیل شویم؟
۱۳۹۹/۱۲/۱۷ تاریخ انتشار

مدیر منابع انسانی کیست؟

در گذشته مدیران منابع انسانی بیشتر در زمینه انجام کارهای اولیه همچون ثبت و بایگانی سوابق کارکنان به کار گرفته می‌شدند، اما امروزه با پیچیده‌تر شدن مسائلی همچون تنوع نیروهای کار، تعهدات حقوقی و مدیریت راهبردی، یکپار‌چه‌سازی عملیات و راهبردهای کسب‌وکار در تعامل با محصولات، سرویس‌ها و ایده‌ها و مهم‌تر از آن فرهنگ‌های مختلف مدیران منابع انسانی مجبور هستند به همه این مسائل رسیدگی کنند. 

حداقل و حداکثر دستمزد یک مدیر منابع انسانی چقدر است؟

یک مدیر منابع انسانی به‌طور میانگین 65 هزار دلار در سال دستمزد دریافت می‌کند. البته این رقم از نرخ پایه 45 هزار دلار در سال آغاز شده و حداکثر تا 92 هزار دلار در سال افزایش پیدا کند که طبیعی است این رقم به افرادی پرداخت می‌شود که سابقه کار بالا و مهارت‌های کلیدی دارند. 

مدیر منابع انسانی چه وظایفی دارد؟

اصلی‌ترین وظیفه بخش منابع انسانی استخدام افرادی مستعد و شایسته است. اعضا بخش مدیریت منابع انسانی در نقش واسطی میان کارفرمایان و جویندگان کار به ایفای نقش پرداخته و پیش از استخدام افراد، آن‌ها را با خط‌مشی‌ها و شرایط عقد قرارداد آشنا می‌کنند. برای پیدا کردن افراد مستعد بخش منابع انسانی باید در مکان‌های مناسب به جست‌وجوی افراد پرداخته، از کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای پیدا کردن هرچه بیشتر کاندیداهای احراز شغل‌ استفاده کرده، درخواست‌ها را جمع‌آوری کرده و موارد غیرمرتبط را حذف کرده و از افراد مناسب برای مصاحبه دعوت کند. از وظایف مهم مدیر منابع انسانی می‌توان به ارزیابی عملکرد کارکنان، آشنایی با راهکارهای انگیزشی و پیاده‌سازی آن‌ها در یک سازمان، آماده‌سازی فهرست حقوق و دستمزد، تسلط کافی بر مدل‌های استخدامی مختلف، آشنا با قوانین کار و استخدام، توانایی تدوین و پیاده‌سازی خط‌مشی‌های راهبردی برای حفظ کارکنان، نظارت بر سیاست‌ها و مقرراتی که همه کارمندان ملزم به اجرای آن هستند، نظارت دقیق بر حضور و غیاب کارکنان، مدیریت بر منابع انسانی یک سازمان، توانایی مستندسازی فرآیندها و گزارش‌های مرتبط با زیرمجموعه خود همچون جذب، ارزیابی، استخدام، آموزش و.... اشاره کرد. 

مقاله پیشنهادی5 مهارت کاربردی برای یک مدیر منابع انسانی

چگونه می‌توانیم یک مدیر منابع انسانی شویم؟

مهارت‌هایی که یک مدیر منابع انسانی باید داشته باشد در برخی موارد همسو با مهارت‌های یک مدیر اجرایی است. اما در حالت کلی مدیر منابع انسانی باید مهارت‌های زیر را داشته باشد:

  •  مدیریت حقوق و دستمزد. یک مدیر منابع انسانی باید بتواند به شکل بهینه‌ای درآمدها را محاسبه کرده، دستمزدها را مدیریت کرده و فرم دستمزدها را آماده کند. 
  •  بیشتر سازمان‌ها به دنبال مدیرانی هستند که دست‌کم پنج سال سابقه کار اجرایی داشته باشند.
  •  برای احراز این شغل دست‌کم باید مدرک کارشناسی در رشته‌های مدیریت منابع انسانی، مدیریت کسب‌وکار یا رشته‌های مرتبط داشته باشید.
  •  روابط عمومی بالا و مهارت در صحبت کردن، تصمیم‌گیری و رهبری بخش منابع انسانی 
  •  توانایی استفاده از نرم‌افزارهایی که در زمینه مدیریت منابع انسانی استفاده می‌شوند. Zenefits، ClearCompany HRM، ADP Workforce Now، Kronos Workforce Ready و... از جمله این موارد هستند. در این زمینه نرم‌افزارهای ساخت داخل نیز وجود دارند که هر یک قابلیت‌های خاص خود را ارائه می‌کنند. 
  •  آشنایی با ریاضیات مختص بخش حسابداری نیست. برای تفسیر گزارش‌ها، تعیین هوشمندانه حقوق و دستمزد و... مجبور هستید با ریاضیات آشنایی داشته باشید. 
  •  مدیران منابع انسانی وکلای شرکت‌ها نیستند و قرار نیست کار یک وکیل را انجام دهند، با این حال برای استخدام افراد باید با قوانین کار به خوبی آشنایی داشته باشید. 
  •  در برخی از شرکت‌ها مدیران منابع انسانی دارای وظایف خاصی همچون آموزش افراد هستند. 
  •  یک مدیر منابع انسانی نقش یک مربی را داشته و به عنوان مشاور به مدیرعامل در انجام کارها کمک می‌کند. در نتیجه مدیر منابع انسانی باید به شیوه مدیریت افراد آشنایی داشته باشد. 
  •  نیازسنجی یکی از مهارت‌های مهمی است که به مدیر منابع انسانی کمک می‌کند نیازهای آموزشی کارکنان را شناسایی کند. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 1.1 - رای: 6)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg